Søndag 1 September
kl. 13:00 - 17:00
Galleri Badehuset, Helgelansmoen, Munchs vei 8
Arr: Velkommen til høst kunstutstilling med Sisilie Rolid

En nestor i norsk figurativ kunstverden, Kristen Stavdal fra Valdres, stiller ut på Galleri Badehuset på Helgelandsmoen

. Naturkunstner Kristen Stavdahl stiller ut frem sine praktfulle villmarksbilder, som skildrer dyrene og dens mangfoldighet i naturen med dyreliv, planter, skog og folk, samt samspillet mellom lys og motiv passer nøye saman i hans bilder.

Stavdal har bodd og arbeidet i Valdres siden 80 tallet, der han startet sin kunstneriske reise med både musikk og naturkunst. Han har eget galleri på Leira i Valdres, og har hatt utstillinger i hele landet.

Denne høsten gjør han et stopp på Galleri Badehuset på Helgelandsmoen, med sin utstilling av villmarks bilder, norsk natur og fauna.

Galleri Badehuset er glad for å ønske denne populære villmarks kunstneren tilbake. Han stilte ut i sommer og viste frem sine praktfulle naturbilder, som skildrer dyrene og dens mangfoldighet i naturen.

Natur kunstner uten formell kunst utdannelse

Stavdahl har ingen formell kunstner utdannelse, men er en person som lærer seg selv nye ferdigheter og kunnskap uten formell opplæring eller undervisning fra en lærer.

Ved å leve i pakt med naturen og dyrene i norsk fauna, studere og tilegne seg kunnskap gjennom bøker, internett og erfaring, har han utviklet seg både faglig og kunstnerisk på egen hånd.

Han forteller:

«Eg har vore jeger og skogsmann all min dag og håpar det kjem fram i måleria mine. Eg har lært å fryse saman med skogen. Det er viktig for meg å få reven og tiuren til å leva i bilda.

Mangfaldet i naturen med dyreliv, planter, skog og folk er brikker som må passe nøye saman. Eg likar best å arbeide med tømmerstugu, dyremotiv og ting som er litt originale. Men det viktigaste er samspelet mellom lys og motivet. Dette må stemme og følast rett før eg henger eit bilde på veggen».

Eg teiknar og skisserer ein god del av større, omfattande ting eg skal måle. Eg likar kunstnarisk friheit og må få gjera ting på min eigen måte. Eg har måla alt frå tyristubbar til bygdeoriginalar, sjølv om kanskje ikkje avstanden alltid er så stor».

Stavdahls bilde av bjørn i Mikkjel Fønhus nyeste utgave

På den siste utgaven av Mikkjel Fønhus-bok i 2023, er et av hans bilder av en bjørn brukt på forsiden i boka: Der villmarken suser; Det skriker fra Kvervilljuvet.

Denne boka var det store gjennombruddet for Mikkjel Fønhus i 1919. Boka består av to fortellinger: "Slagbjørnen Rugg" og "En villmarkssønn".

Sitat om boken av bokhandel Norli: «Gjennom et halvt hundreår var Mikkjel Fønhus naturskildreren framfor noen andre i Norge. Denne boka er et nyoptrykk av to av hans mest kjente romaner fra 1919 og 1920. Språket er modernisert, men har beholdt hans karakteristiske språkføring. Boka er illustrete av naturkunstner Kristen Stavdahl og Naturfotograf Thomas Mørch».

Stavdahls mest kjente malerier

Stavdahl forteller: «Sakkarias ette landevegen», «Markenstider på Fagernes» og

«Utta klave o band» er av dei mest kjende motiva mine. Dei fortel nettopp om samspelet mellom folk og naturen vi lever i».

Stavdahl har også malt et fantasisk bilde av Mikkjel, der han er blitt en gammel kar, som går innover skogen på nye natur eventyr. Mikkjel står inne i skogen med sin sekk, og går mot lysningen i det fjerne, sitt «soria Moria».

Utstillinger ellers i Norge

«Det er ikkje så ofte bilda mine blir skåla til med snitter og brusande sjampanje. Eg stiller mest ut på messer og utstillingar som treffer eit jordnært publikum. På Rørosmartnan og Villmarksmessa i Oslo har mange av bilda mine funne ein ny eigar.

Eg hadde æra av å stille ut for H. M. Kong Harald og H. M. Dronning Sonja på Bagnsmoen under det offisielle besøket deira i Valdres den 9. juli 2010».

Stavdahls utstilling på Galleri Badehuset

Utstillingen åpner lørdag 31.august, hvor Stavdahl er til stede første utstillings dag for å vise frem flere av sine imponerende villmarks bilder. Utstillingen kan besøkes 2 helger frem til 8. september, hvor han er til stede siste dagen.

Søn 01.09.2024
Galleri Badehuset, Helgelansmoen, Munchs vei 8